Korte levensloop van onze predikant en kookdominee

Onze Predikant Han Wilmink werd in 1960 geboren in Hengelo (Ov). Hij is dus een echte Twent. Hij groeide op in Hoogvliet en Hardenberg. In 1978 verhuisde hij naar Amsterdam om daar politicologie te studeren aan de Vrije Universiteit.  Vanaf 1980 werd dat theologie. In die jaren ’80 bepaalde sport voor een groot deel zijn levensritme.  Han was ook drie jaar werkzaam voor het Joods Maatschappelijk Werk in Amsterdam. In de Amsterdamse volkswijk de Pijp deed hij de inspiratie op  om gemeentepredikant te worden. In 1990 verhuisde hij met Elly Teule (inmiddels zijn vrouw) naar Texel waar hij in Oosterend (gereformeerd) gemeentepredikant werd. Daar werden ook beide dochters Lianne en Christa geboren. Na 5 leerzame jaren op Texel kwam Zuidlaren in het vizier. In de zomer van 1995 deed hij intrede in de Gereformeerde (Laar)kerk van Zuidlaren.  Na een mooie tijd in het Drentse land werd  in 2003 de Adventskerkgemeente in Zwolle-Zuid een nieuwe uitdaging. Daar kwam een andere hobby van hem tot leven. Hij ontpopte zich als (nationaal) ‘kookdominee’ mede geholpen door de NCRV  was hij 5 maanden lang in beeld was als ‘docu-dominee’. In 2007 verscheen de eerste druk van zijn kook en verhalenboek Bijbels culinair. Het zou het meest verkochte Bijbelse kookboek in Nederland worden. In 2009  werd er verhuisd naar Ommen, waar hij dominee werd van de nieuwbouw. Dankzij het succes van zijn eerste boek verschenen er meer boeken van zijn hand. Zoals  ‘Koken met Passie, 40 smakelijke recepten voor de vastentijd’; ‘Aan tafel! Koken met groepen’ (PKN uitgave) en samen met Tini Brugge ‘Koken met bezieling, de smaak van het jaar in 48 recepten’.   In 2015 verscheen van hem een boek over keuken en cultuur van de Amish: ‘De smaak van de Amish.’  Als (kook)dominee schreef en schrijft hij voor diverse regionale en landelijke bladen. Ook radio en tv wisten/weten hem te vinden.  In kerken in het land gaf hij (en geeft hij soms nog) Bijbels Culinaire workshops. In 2017 werd Ommen als standplaats verruild voor Wezep.

Ds. Han Wilmink
E-mail: predikant@​kruiskerkwezep.​nl